Transmorphers, Paranormal Entity, Snakes on a train. Első hallásra valószínűleg mindegyik filmcím ismerősen cseng, de másodjára már érzékelhetjük, hogy valami nincs igazán rendben. Mindhárom alkotás a The Asylum filmkiadó műve, akik még a Titanic második részének elkészítésétől sem riadtak vissza. De mit szólnak ehhez az eredeti filmek kiadói?

Hogyan működnek a mockbusterek?

Az 1997-ben alapított The Asylum filmkiadó fő profilja az úgynevezett mockbuster filmek készítése, melyek lényege abban rejlik, hogy nagyobb költségvetésű filmekhez kísértetiesen hasonlító filmeket jelentetnek meg DVD-n és internetes stream oldalakon, rendszerint az eredeti film premierje előtt néhány nappal. Az óvatlan fogyasztó pedig könnyen belesétálhat az Asylum által felállított csapdába, és a hamisított filmre ad ki pénzt. Ezzel nem csak anyagilag károsítják meg a nagyobb filmkiadókat, de gyakran különböző portálokon rossz kritikákat írnak az eredeti filmekről, hiszen nem tudják, hogy valójában egy olcsó utánzatot néztek meg.

A mockbusterek gyakran “szélárnyékból előznek”, meglovagolva az eredeti ötletet adó film marketingkampányát. Jó példa erre a 2011-ben megjelent Csizmás, a kandúr (Puss in Boots) című animációs film és másolata. Az eredetin a DreamWorks csaknem 4 évig dolgozott, 300 ember és 130 millió dolláros költségvetés segítségével. Ezzel szemben az Asylum “Puss in Boots: A Furry Tail” című másolatának elkészítésén mindössze 12 ember munkálkodott 6 hónapon át, kevesebb mint 1 millió dollárból, de így is sikerült rengeteg nézőt elérniük, hála a DreamWorks reklámjainak.

szerzői jog és filmek1

Harc a tárgyalóteremben

Az Asylum húzásait végül az Universal Studios unta meg először 2012-ben, és pert indított a hírhedt stúdió ellen többek között megtévesztő reklám, szerzői jog megsértése, és tisztességtelen verseny vádjával. Az Universal “Battleship” című filmjét “American Battleship” néven másolták le, a hivatalos plakátokon pedig az eredeti film betűtipusát használták. Az Universal keresetére az Asylum vezetősége egy sajótközleményben reagált, ahol többek között megköszönték az ingyenreklámot, hiszen az ügy óriásit robbant az amerikai sajtóban. Végül az Asylum kénytelen volt megváltoztatni a film címét American Warships-re, a plakátokat pedig átalakították. Ahhoz azonban nem fér kétség, hogy nem vesztesként hagyták el a tárgyalótermet.

szerzői jog és filmek 2

A másik jelentősebb pert a Warner Bros., az MGM, és Saul Zaentz producer indították karöltve az Asylum ellen, miután a Hobbit című film premierjével egyidőben akarták elárasztani a piacot az Age of the Hobbits című fantasyval. Miután a felperesek be tudták bizonyítani, hogy a “hobbit” elnevezés J. R. R. Tolkien életművének részeként szerzői jogi védelem alatt áll, a szövetségi bíróság elrendelte a film címének megváltoztatását, mely végül Clash of the Empires lett.

szerzői jog és filmek 3

Az Asylum már Magyarországon is hódít

Érdekesség, hogy az Asylum megtévesztő hatásának már a magyarországi Universal Channel is bedőlt, amikor 2011-ben azt hirdette, hogy a nézők a Battle Los Angeles című filmet fogják látni, miközben véletlen a Battle of Los Angeles című replikát vetítették le.

Összességében elmondhatjuk, hogy hiába a híresebb filmes vállalatok számtalan jogi próbálkozása, az Asylum mellett egyre több hasonló kiadó tűnik fel, akikre a szerzői jogi  botrányok által keltett reklámok csak pozitív hatást gyakorolnak. Így nem tudunk mást tenni, mint hátradőlni és kíváncsian várni az olyan filmeket, mint pl. a jövőre megjelenő Jurrasic Kong, vagy éppen a The Angry Bears.

A képek forrása ittittitt és itt.

 

Erényi Martin