A legtöbb ember bíróságról való ismeretének mértéke a televízióra és a filmekre korlátozódik. Azonban, amikor tényleges tárgyalásra kell készülni, hacsak az ügyfél nem tapasztalt peres fél, akkor az ügyvéd dolga, hogy végigvezesse őt az egész folyamaton. Hogyan tudjuk legjobban felkészíteni ügyfeleinket az előttük álló történésekre?
1. tipp
Ismertessük meg ügyfelünkkel a bíróság által megkövetelt formaságokat és szokásokat, beleértve az egyszerű dolgokat, mint a megfelelő ruhadarabok, mikor lehet beszélni vagy éppen nem beszélni, hogyan kell viselkedni a bíró előtt. A tárgyalóterem első látásra ijesztő lehet tapasztalatlan ügyfeleink számára.
2. tipp
Legyen világos, hogy mennyi ideig tart a tárgyalás. Tájékoztassuk a lehetséges időtartamról ügyfeleinket, hogy megfelelően tervezhessenek és felkészülhessenek. Ez ugyanúgy vonatkozik a tanúkra is, akik csak az eljárás egy részében vesznek részt.
3. tipp
Készítsünk listát a lehetséges kérdésekről azokra a tárgyalásokra, amelyeken az ügyfeleink tanúskodnak. Ez segíthet elkerülni a váratlan helyzeteket.
4. tipp
Amennyiben ügyfelünknek tanúskodnia kell, készítsük fel arra, hogy a lehető legegyszerűbben válaszoljon a kérdésekre, azért, hogy ne bonyolódjon bele hosszas fejtegetésekbe. A keresztkérdések esetén a legjobb, hogyha „igen” vagy „nem” válaszokat ad. Az ügyfélnek arra is fel kell készülnie, hogy tisztázza a bizonytalanságokat, jobban kifejtsen egy-egy kérdést. Megfelelő felkészültség esetén elkerülhető a kérdés helytelen megválaszolása, vagy a szükségtelen információadás. Ne felejtsük el hangsúlyozni azt sem, hogy mindig az igaz válaszadásra kell törekedni.
5. tipp
Mérjük fel ügyfelünk hozzáállását az ügyhöz. Komolyan veszi a meghallgatást? Látszik rajta az igyekezet, hogy megfelelően válaszoljon, amikor az ügyről van szó? Az ügyfél hozzáállásának megfigyelése segít megismerni, hogyan fog teljesíteni a meghallgatáson, szükséges-e további felkészítés, vagy az arra való figyelmeztetés, hogy mi is az ügyben a tét.
6. tipp
Fontos egyeztetni az ügyfél elvárásait a pert illetően, és őszintén beszélni a kockázatokról, az erősségekről és gyengeségekről. Segítsünk ügyfelünknek megalapozott döntést hozni abban az esetben, hogyha fellebbezésről, vagy a tárgyalás folytatásáról van szó.
7. tipp
Bár egy adott ügy egyike a sok ügynek, amelyben egyszerre részt veszünk, fontos szem előtt tartani, hogy ez sokat jelent az ügyfelünk számára, és a bíróság előtti eljárás sokszor nagy stresszt jelent. Amellett, hogy jogi tanácsadást nyújtunk a szóban forgó ügyben, segítséget nyújthatunk azáltal, hogy betekintést biztosítunk a peres iratokba, és a per lehetséges kockázataiba. Fontos, hogy minél több információ legyen elérhető írásos formában is, így az ügyfél bármikor újra áttekintheti, és számunkra is fontos adat, hogy milyen tájékoztatást adtunk már meg az ügyfélnek.
A fenti tippek sok esetben használhatók, viszont ne felejtsük el, hogy minden személy és ügy más, így természetesen nem lehet egy sémát alkalmazni minden helyzetre. Az ügyfelek elégedettsége nagyon fontos, akár a saját munkánkra való visszajelzés céljából, akár a további pályánkra nézve.
Nemes-Balogh Flóra
***
Ha szeretnél az egyetemi évek után könnyebben elindulni a munkaerőpiacon, vagy éppen pont az álláskeresés idegőrlő időszakában vagy, akkor segítségedre lehetünk! Regisztrálj az Arsboni ősszel indulő Karrieroldalára az alul található boxban, és kezdd el építeni Te a saját jövődet!
Jog. Karrier. Arsboni.
A cikk alapjául szolgált: https://www.liv.asn.au/YoungLawyersBlog/June-2014/Eights-tips–for-preparing-your-client-for-court
